Banners i social media

Banderoller, banners eller displayannonser är som sagt ett väldigt effektivt sätt att annonsera. Där det främsta ändamålet med bannerannonser är att sprida ditt budskap till möjliga kunder.

>

Då det finns en sjö av olika typer av siter man vill nå ut till, så finns olika mallar med former och storlekar av displayannonser så du kan anpassa en banner som bäst lämpad för den målgrupp du söker.

Men vilken banderolldesign passar just ditt ändamål och vad kostar bannerannonsering?

Bannerannonser på Facebook & Instagram

Det finns en stor mängd alternativ för Facebook- och Instagram annonsering, men den som passar i alla format och gett bäst resultat hittills enligt proffsen är deras vanliga feed-annons med bara en banner.

Annonsen passar båden dator såväl som din mobila enhet och ger dig en optimal chans att synas i din målgrupps blickfång.

(Annonsen kan då också fungera att använda i såväl story som pop-up annons.)

Om du är intresserad av att läsa mer eller lägga upp en displayannons på Facebook eller Instagram finner du länk nedan.

Facebook och Instagram annonsformat:
  • Bildstorlek: 1200 x 628 pixlar
  • Facebook & Instagram Story format: 1080 x 1920 pixlar
  • Bildförhållande (Image ratio): 9:16 to 16: 9 (den blir klippt till 1.91:1 när länk till site är inkluderad)
  • Filtyp: .png och .jpg
Möjliga tecken i annonsen:
  • Text: 125 tecken
  • Rubrik: 25 tecken
  • Länkadress: 30 tecken

LinkedIn bannerannonser

LinkedIns annonsupplägg använder sig av samma typ displayannonser som på Facebook och Instagram. Där du publicerar en bild som främst hamnar i LinkedIns feed, med valet av att länka till din sida och lägga på text.

Dessa ser lite annorlunda ut men är anpassade så att de passar in på mobila enheter med.
En viktig displayannonsfördel på LinkedIn är att dessa främst bör vara inriktade till personer inom företag, då hemsidan är anpassad till mer än bara privatpersoner.

Om du är intresserad av att läsa mer eller lägga upp en displayannons på LinkedIn klickar du här.

LinkedIn annonsformat för in-feed:
  • Bildstorlek: 1200 x 627 pixlar
  • Bildförhållare (Image ratio): 1.91:1
  • Filtyp: GIF, .png och .jpg
Möjliga tecken i LinkedIn annonsen för in-feed:
  • Text: 125 tecken
  • Rubrik: 25 tecken
  • Länkadress: 30 tecken

LinkedIn bannerannonser i sidoflödet

LinkedIn erbjuder också en bannerannons som du finner i sidoflödet av din vanliga feed. Denna tjänst innehåller ingen text utan bara en blid och är mest använd för att öka ditt företags varumärkeskännedom och visa dig för företagen som finns inne på LinkedIn.

LinkedIn annonsformat för displayads (sidoflöde):
  • Bildstorlek: 300 x 250 pixlar
  • Filtyp: HTML5 - GIF, .png och .jpg

YouTube displayannonsering

YouTube-annonser har länge funnits i form av banners, där de främst dyker upp till högra sidan av videon du tittar på eller som en mindre banner längst ner på filmen.

Dessa displayannonser tillhör Google och är otroligt effektiva för att marknadsföra din produkt och öka kännedom om ditt varumärke till en bred publik.

Med dessa YouTube-annonser syns du självklart i alla typer av enheter från dator till mobil och surfplatta.

Google/”Youtube” annonsformat för displayads (sidoflöde):
  • Bildstorlek: 300 x 250 pixlar
  • Filtyp: GIF, .png och .jpg
Google/Youtube annonsformat för bannerannonser i video:
  • Bildstorlek: 480 x 70 pixlar
  • Filtyp: Static, GIF, .png och .jpg

Andra rekommenderade sätt för att få ditt företag att synas

SEO

Vad innebär SEO?

Sökmotoroptimering eller det mer vanliga begreppet som är engelskans Search Engine Optimization, förkortat SEO. Detta är ett arbete som utförs för att få webbsidor att synas så högt upp som möjligt bland sökningar i sökmotorer som Google.

Att arbeta aktivt med SEO är viktigt för dig som vill få en bra synlighet i Googles organiska sökfält. Du kan läsa mer om vad SEO är och om du behöver hjälp med det på Sokmotoroptimeringstockholm.se.

Kan man utföra SEO själv?

SEO är väldigt komplext och därför svårt att utföra själv - därför utförs SEO främst av företag med hög kompetens inom området för bästa möjliga effekt.

Allt fler företag har insett behovet av att optimera sina hemsidor för att konkurrera om kunderna med sina konkurrenter och därför ökar bara intresset för tjänsten.

Videoanimering som din nyckel till kunderna

Idag finns en mängd spännande tekniker för att nå ut med sitt budskap på bästa sätt och till en så stor publik som möjligt. Ett av de mer populära nya alternativen är att på ett snabbt och enkelt sätt förmedla sitt företags vision eller produkter via en animerad film.

Detta förklarar snabbt och på ett underhållande vis vilka ni är, och ökar chansen till att kunden väljer just er.

Förbättra era företagsfilmer

Att skapa visuellt innehåll kan vara svårt. Med hjälp av Explainer kan ert företag få hjälp att skapa välgjorda animerade videos och nå ut med ert budskap på bästa möjliga sätt. Klicka in på deras hemsida för att läsa mer om hur de kan underlätta ert arbete med en informationsfilm